Organizujemy kursy dotyczące diagnostyki i terapii pacjentów w ramach Akademii Terapii Manualnej i Igłoterapii Suchej

Nadchodzące szkolenia i kursy

Mity o których uczą Cię w szkole fizjoterapii. Mit nr 7: Zamrożony bark

Mity o których uczą Cię w szkole fizjoterapii. Mit nr 7: Zamrożony bark

W szkole nauczyliśmy się, że zamrożony bark – schorzenie objawiające się ograniczeniem aktywnych i pasywnych ruchów, przebiega przez różne etapy. Faza „zamrażania” charakteryzuje się stopniowym ograniczeniem zakresu ruchu, po czym następuje faza „zamrożenia”, gdzie mamy bardzo duże ograniczenie zakresu ruchu i ogólną sztywność. Następnie jest faza „odmrażania” i zakres ruchu stopniowo ulega poprawie.

Po przejściu przez te wszystkie etapy funkcja barku powoli wraca do normy. Świeże badanie opublikowane przez Wong et al. kwestionuje wymienione wyżej etapy. Autorzy przeanalizowali cztery kohortowe i trzy randomizowane badania które skupiały się na rozwoju zakresu ruchu i funkcjonalnej sprawności przez cały czas od postawienia diagnozy zamrożonego barku. Odnaleźli, że nie ma żadnych dowodów na to, że zamrożony bark przechodzi przez wspomniane wcześniej etapy a zamrożony bark nie ulega poprawie „sam z siebie”.

Brak podstawowych badań popierających teorię zamrożonego barku, zwłaszcza w połączeniu z silnymi dowodami pokazującymi odwrotną sytuację prowadzi do rekomendacji odrzucenia teorii zamrożonego barku zakładającej progresywne zamrażanie, następnie zamrożenie aż do spontanicznego ustąpienia. (Wong, 2016)

Chcesz więcej wiedzy teoretycznej i praktycznej? Sprawdź ofertę naszych kursów: https://atmis.pl/kursy/

Źródło: https://newgradphysicaltherapy.com/lies-physical-therapy-school/

Tłumaczenie i opracowanie: Mateusz Kobylarz

Akademia Terapii Manualnej i Igłoterapii Suchej – ATMIS